Ve Francii odstartovala sezona 2022 závodů automobilů do vrchu FIA European Hill Climb Championship a Ital Christina Merli s Rakušanem Karl Schagerlem potvrdili status favoritů, ale naznačili, kdo by mohl letos pomýšlet na konci sezony na evropskou vrchařskou korunu v kategorii 1 či 2.
Do prvního podniku ME závodů do vrchu St. Jean Du Gard – Col St Pierre se přihlásilo 48 jezdců. V kategorii 1 je letos použitý také „Performance Factor“, který by měl pomoci získat silnější zastoupení jezdců v průběhu roku, zejména v těch zemích (kromě Francie), které již toto nařízení na vnitrostátní úrovni přijaly.
Kategorie 2: Merli v novém rekordu a bez konkurence
Ve Francii Christina Merli (Osella FA30) již od prvního tréninku až po poslední závodní jízdu nikoho nenechal na pochybách, i když byl ochuzen o největšího rivala Simone Faggioliho, který se roce 2022 soustředí na národní italský šampionát, že to s připsáním čtvrtého titulu FIA myslí vážně. Již první trénink Merli zajel čas, který byl studenou sprchou pro všechny své soupeře. V St. Jean du Gard se kromě toho, že ovládl všechny rozjížďky, tréninky i závody, postaral o překonání absolutního traťového rekordu (nyní 2:13,459), který sám držel od roku 2019!
Francouz Billy Ritchen (Nova NP01), jehož prioritou je národní vchařský šampionát, dokázal, že má také na to, aby mohl nastoupit do evropského šampionátu. Kromě toho, že zaznamenal druhý nejlepší výkon víkendu, vyhrál skupinu E2-SC.
Španěl Javier Villa znovu předvedl svůj talent, když předtím byl úspěšný také v okruhových sériích GP2 a WTCC. S vozem BRC „made in Spain“, který je lehkým, ale nedostatečně výkonný (motor Suzuki Hayabusa 1,3t), „zazářil“ na klikaté trati a porazil Novu s motorem V8, Normu a Osellu – Sébastiena Petita (4.), Petra Trnku (5.) a Alexandera Hina (7.).
Kategorie 1: Golf vs. Lamborghini
S výkonem kolem 700 koní patří VW Golf Rallye Karla Schagerla do rodiny „Bergmonsters“. Rakušan k radosti fanoušků a pořadatelů oznámil záměr zúčastnit se celého evropského šampionátu. Přestože byl ve Franci na trati nováčkem, Schagerl dominoval tréninkům hned od počátku. V první závodní jízdě pak zajel nejrychlejší absolutní čas v uzavřených vozech. Problémy s převodovkou ho zdržely ve druhé jízdě a přestože ho porazil Ronald Garcèse na voze Lamborghini Huracan, udržel si Rakušan vedení také v konečné celkové klasifikaci. Kromě 25 bodů udělených vítězi skupiny 1 získal Schagerl také 10 bodů udělených absolutnímu vítězi kategorie 1 do tzv. klasifikace „Best Performer“.
Chorvat Tomislav Muhvić na voze Mitsubishi Lancer „rostl na síle“ s postupujícími jízdami a porazil s malým náskokem Francouze Paula Reuttera na Porsche 911.2 Cup a bral vítězství ve skupině 2. Anthony Dubois umístil svůj Alpine A110 GT4 na třetím místě, před Christianem Schweigerem, který je zpět se svým Mitsubishi Lancer Evo VII.
Úřadující šampion Ital Antonino Migliuolo (Mitsubishi) ve Francii zjistil, že se letos bude muset vypořádat se silnější konkurencí než v roce 2021, zejména s bývalým dvojnásobným mistrem Evropy (2014 a 2015) Igorem Stefanovskim. Makedonec na voze Hyundai i30 TCR byl o 3 desetiny sekundy před Migliuolem, ale přesto oba museli přepustit vítězství domácímu hrdinovi Nicolasovi Granierovi, který se stal nejrychlejším jezdcem skupiny 3 na svém Seatu Leon Cup Racer. Tomáš Vavřinec (Mitsubishi Lancer Evo IX RS) byl pátý a další z Čechů Vojtěch Bejda (Porsche 911 GT3 Cup) dojel šestý.
Skupinu 4 vyhrál Vasilije Jaksic z Černé Hory (Mitsubishi Lancer), před Polákem Januszem Grzybem (Honda Civic) a Jiřím Ošmerou (VW Scirocco), zatímco Piotr Ilnicki (Honda Civic) z Polska vyhrál skupinu 5 před svým krajanem Maciejem Serafinem (Renault Clio).
FIA mistrovství Evropy bude mít před sebou intenzivní květen, během čtyř týdnů se uskuteční tři akce: Falperra (Portugalsko) 8. května, Al Fito (Španělsko) 15. května a Ecce Homo Šternberk (Česká republika) 29. května.
Autor: Milan Spurný, foto: Tuul Spurná, Milan Spurný