24h Le Mans: Ferrari umí Le Mans lépe než F1!
Tradiční závod 24h du Mans slavil 100 let své existence výbornou sportovní podívanou. Letošní ročník se může po velkém souboji Ferrari s Toyotou beze všeho zařadit do dlouhé šňůry klasických duelů v La Sarthe. Nakonec se senzačně radovali Italové, když Alessandro Pier Guidi, James Calado a Antonio Giovinazzi dlouhých 58 let po Jochenovi Rindtovi a Mastenovi Gregorym, znovu získali prestižní triumf pro značku s Maranella.
Zajímavé startovní pole splnilo i na trati slib, který se rýsoval „na papíře“. Vývoj na špičce a boj o vítězství proběhl tak „pestře“, jako již dlouho ne.
Hned po startu v sobotu odpoledne se před rychlé Ferrari 499P prodrala Toyota GR010 posádky Buemi, Hartley a Hirakawa. Kdo si ovšem myslel, že Italové odpálili pouze kraťoučkou show v kvalifikaci a v samotném závodě brzy „zajdou“, ten se mýlil. Problémy měla spíše konkurence. Ještě v první hodině poničil Jack Aitken jeden z Cadillaců V-R a i druhý z Dallarou postavených amerických vozů po srážce s pomalým konkurentem GT ztratil čas.
24H Le Mans okořenil déšť
Déšť dění na trati dodatečně okořenil a díky četným nehodám a nastalému chaosu se směli na čas úplně vepředu slunit i outsiderové na Peugeotu 9X8. Těsně před devátou večer sice vedlo Jota Porsche 963, Číňan Ye ho ale „ztratil“ v Porscheho zatáčkách. Obě tovární Penske Porsche zlobila technika a tak neměla značka z Zuffenhausenu s otázkou vítězství co dělat.
S nastalou nocí vedly obě Farrari před dvěma vozy Toyota. Ovšem jen až do půlnoci, kdy totiž zahrabal lídr Alessandro Pier Guidi svůj Tipo 499P do štěrku jedné ze šikan. Jen několik minut později projevili Japonci nečekanou solidaritu, když několik vozů si nevšimlo neutralizace kvůli Guidiho trablům a srazili se v zatáčce Tetre Rouge – mezi nimi i Toyota Kobajašiho.
Ve 3 hodiny ráno letěl do hrazení Peugeot Gustavo Menezese a druhý Ferrari polesettera Antonia Fuoca stál příliš dlouho v boxech kvůli problémům kolem brzd. A tak se od rozbřesku jelo o vedení mezi zbývající Toyotou (Buemi, Hartley a Hirakawa) a Ferrarim (Guidi, Calado a Giovinazzi). Na sestavě tohoto duelu se nic nezměnilo ani k polednímu, ani do odpoledne. Dvě hodiny před koncem závodu dělilo lídra Antonia Giovinazziho (Ferrari) od Brandona Hartleye (Toyota) jen 10 sekund a následující IMSA Cadillac Richarda Westbrooka měl již kolo ztrátu.
Pokud měl letošní závod nějakou pihu na kráse, pak to byla skutečnost, že se nerozhodlo ve fotofiniši. Postaral se o to hodinu a 42 minut před koncem nechtěně Japonec Ryo Hirakawa, když při brzdění do zatáčky Arnage ztratil kontrolu nad vozem a poškodil svou Toyotu o svodidla.
Ferrari tedy slavilo hned po svém návratu do Le Mans velkolepé vítězství a jeho tři piloti budou tento pamětný 11. červen 2023 do smrti označovat za vrchol svých kariér. Na Japonce zbylo po pěti triumfech v řadě „jen“ druhé místo – z jejich pohledu jistě krutá porážka. Zatímco Cadillac může být s místy 3 a 4 spokojen, budou se snažit u Porsche a Peugeotu letošní závod 24H Le Mans rychle zapomenout.
Ve třídě LMP2, která v La Sarthe nastoupila naposledy, se prosadil polský Europol Oreca s jezdci Fabio Scherererm, Albertem Costou a Kubou Smiechowskim. Hodnocení GT vyhrál Chevrolet Corvette Nicka Catsburga, Bena Keatinga a Nicolase Varrona.
Výsledek 24h du Le Mans 2023
- Ferrari AF Corse – Alessandro Pier Guidi/James Calado/Antonio Giovinazzi – Ferrari 499P
- Toyota Gazoo Racing – Sebastien Buemi/Brendon Hartley/Ryo Hirakawa – Toyota GR010 Hybrid
- Cadillac Racing – Earl Bamber/Alex Lynn/Richard Westbrook – Cadillac V-Series.R
- Cadillac Racing – Sebastien Bourdais/Renger van der Zande/Scott Dixon – Cadillac V-Series.R
- Ferrari AF Corse – Antonio Fuoco/Miguel Molina/Nicklas Nielsen – Ferrari 499P
- Glickenhaus Racing – Romain Dumas/Olivier Pla/Ryan Briscoe – Glickenhaus 007
- Glickenhaus Racing – Franck Mailleux/Nathanael Berthon/Esteban Gutierrez – Glickenhaus 007
- Peugeot TotalEnergies – Paul di Resta/Mikkel Jensen/Jean-Eric Vergne – Peugeot 9X8
- Porsche Penske Motorsport – Dane Cameron/Michael Christensen/Frederic Makowiecki – Porsche 963
- Inter Europol Competition – Jakub Smiechowski/Fabio Scherer/Albert Costa – Oreca-Gibson 07
Text: Roman Klemm, redakčně korigováno, foto: Roman Klemm