Vyberte možnost Stránka

reklama

Dakar/1: Macík s přehledem vyhrál první etapu Dakaru

Dakar/1: Macík s přehledem vyhrál první etapu Dakaru
reklama

Nový rok oslavila posádka Martina Macíka vítězstvím v 1. etapě Rallye Dakar. Po sobotním vyhraném prologu dnes oranžový kamion Čenda otvíral trať kamionům. Ale navigátor František Tomášek se nezalekl zodpovědnosti a sedlčanský speciál s jistotou vedl k cíli.

Martinovi Macíkovi sedla rychlá trať. Mechanik David Švanda neměl co opravovat, nový speciál vyvinutý Martinem Macíkem starším, šéfem MM Technology, má ještě prostor pro další zrychlení. V měřené části dlouhé 367 kilometrů si čeští závodníci dokázali udržet vedení od startu až do cíle. „Máme z dnešní jízdy dobrý pocit. Jsme absolutně vyklidnění, uvolnění. Určitě nám dnešek přidal energii a sílu do dalších dní. Za nás skvělý začátek,“ řekl po dokončení etapy navigátor František Tomášek.

Zdaleka nejedeme na hraně

Posádka Martina Macíka v neděli kamionům otvírala 1. etapu. Už před startem bylo jasné, že proměnit tuto příležitost bude vyžadovat velkou dávku řidičské odvahy a navigátorského sebevědomí. Ale sedlčanská sestava si dokázala poradit. „Jsme v cíli první etapy. Vyjeli jsme první, dojeli jsme první. Je to zvláštní pocit, když za celou dobu nikoho z kamionů nepotkáte a musíte jen pocitově držet výkon a soustředění,“ řekl Martin Macík. Čeští závodníci se během jízdy dokonce stihli kochat okolní krajinou. „Prvních 20 km jsme si říkali, jestli jsme vůbec v Saúdské Arábii. Kolem nás byla zelená zarostlá trať mezi hornatými masivy – typicky argentinská etapa. Rychlá, Matesovi velice vyhovovala. Navigačně jsme se ničeho nezalekli,“ doplnil František Tomášek. A také mechanik David Švanda byl za technickou sekci s první etapou spokojený: „Auto jede až neskutečně. Neozývaly se žádné podivné zvuky, které nás v minulých ročnících občas děsily. Je to prostě nové auto. Všechno zatím dobře fungovalo.“ Závodníky také potěšilo, že v tempu, které nasadili, dokázali kontrolovat trať plnou nebezpečných kamenů. „František sledoval roadbook. My s Davidem jsme tentokrát všechny šutry uhlídali. Neudělali jsme žádný defekt. Jelo se nám opravdu dobře. Řekl bych, že jsme ještě zdaleka nebyli na hraně možností,“ řekl Martin Macík.

#501 Martin Macík,

#501 Martin Macík, František Tomášek David Švanda, MM Technology, Rallye Dakar 2023

Těžká práce dakarských stopařů

Hrdinou první etapy je navigátor František Tomášek. Otvírat trať kategorii kamionů má výhody, současně je však tato situace noční můrou každého navigátora. Musí spoléhat jen sám na sebe. V nedělní rychlostní zkoušce František potvrdil, že si takové výzvy dokáže užít, ačkoliv má na přípravu minimum času.

Jak na Nový rok…

Dakar je na samém začátku. Vše je před námi, každá příští etapa může výrazně zamíchat děním. Přesto tým MM Technology letošní dakarské dobrodružství zahájil parádně. Kromě úspěchu Martina Macíka si v závodě dobře vedou i další posádky startující v kamionech sestrojených sedlčanskými vývojáři a mechaniky.

Velký dík patří fanouškům, jejichž neuvěřitelná podpora, přejícnost a humor dodávají Čendově posádce tolik potřebný klid a nadhled.

Rallye Dakar 1. etapa: Sea Camp – Sea Camp (601 km celkově/367 km rychlostní zkouška)

Kamiony: 1. Macík (ČR/Iveco) 3:47:35, 2. Loprais (ČR/Praga) -4:46, 3. Van den Brink (Niz./Iveco) -9:13, 4. Valtr -10:23, …8. Šoltys -28:37, 17. Vrátný (všichni ČR/Tatra) -1:09:31.

Průběžné pořadí: 1. Macík 3:57:18, 2. Loprais -5:01, 3. Van den Brink -9:18, 4. Valtr -11:05, …7. Šoltys -28:50, 17. Vrátný -1:10:44.


Text: Nikola Kužílková, redakčně doplněno, foto: MM Technology

reklama

O autorovi

Milan Spurný

Člen Syndikátu novinářů ČR (#1117), fotograf a redaktor

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

53 − 43 =

Kniha HydroGP Jedovnice 2022

HydroGP Jedovnice 2022
HydroGP Jedovn...
Formula 500, Formu...
By Milan Spurny
Photo book
Share This