Dakar 2024: Martin Macík vyhrál mezi kamiony před Alešem Lopraisem
Martin Macík ovládl kategorii kamionů na Rallye Dakar a postaral se o první český triumf od roku 2001, kdy vyhrál naposledy Karel Loprais.
Čtyřiatřicetiletý Macík startoval na Dakaru podvanácté, podesáté jako pilot. Letos se do čela dostal v 6. etapě, kdy předstihl loňského vítěze Januse van Kasterena z Nizozemska a první místo již neopustil.
Dlouhé čekání je u konce i pro Aleše Lopraise, který se na 46. ročníku Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení kategorie kamionů. Po patnácti odhodlaných pokusech, spoustě dřiny a skvělých výkonů, ale i značné porci smůly se konečně dočkal vytoužené odměny i satisfakce. K bronzu, který vyválčil na Dakaru v roce 2007 ještě v Africe, přidává nyní také stříbro ze Saúdské Arábie. Navigátor Jaroslav Valtr ml. a palubní mechanik Jiří Stross si trofej z Dakaru odvážejí poprvé.
Červeno-černá Praga V4S DKR se startovním číslem 602 bojovala při svém pátém startu na Dakaru od úvodních kilometrů na čele kategorie kamionů. Po druhém čase v prologu klesla po první etapě na čtvrtou příčku, ale o den později se vrátila na medailové pozice a ty už neopustila.
V závěru soutěže se Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Jiřím Strossem navíc blýskli dvěma etapovými vítězstvími. Po včerejším úspěchu nenašli přemožitele ani v závěrečné etapě, která v pátek 19. ledna startovala i končila v Jambu na pobřeží Rudého moře. Rychlostní zkoušku dlouhou 174 km vyhráli o minutu a půl před Jaroslavem Valtrem starším.
V konečné klasifikaci kamionů patří Lopraisově posádce druhé místo s odstupem jedné hodiny a 54 minut od vítězného Martina Macíka ml., třetího Nizozemce Mitchela van den Brinka porazila o více než dvě a půl hodiny.
Víte, že…
… se Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Jiřím Strossem svým výkonem a výsledkem zasloužili nejen o skvělý úspěch Instaforex Loprais Praga Teamu, ale společně s Macíkovou posádkou také o jeden ze dvou nejlepších výsledků českých závodníků v kategorii kamionů v celé dakarské historii?
První dvě místa v hodnocení nákladních vozů vybojovali Češi na Dakaru dosud pouze jednou, a to před dlouhými 36 lety. V roce 1988 poprvé vyhrál Lopraisův strýc Karel společně s Radomírem Stachurou, Tomášem Mückem a čtyřkolovou Tatrou. Druhé místo tehdy patřilo liazce, jejíž posádku tvořili Jiří Moskal, Pavel Záleský a František Vojtíšek.
Dařilo se i dalším Čechům. Automobilový jezdec Martin Prokop obsadil 5. místo a vylepšil své osobní i národní historické maximum v kategorii. Mezi motocyklisty skončil desátý Martin Michek, který si tak vyrovnal nejlepší umístění z roku 2021 a zároveň české.
Z vítězství se radovali Španěl Carlos Sainz, kralující osobním automobilům již počtvrté, a Ricky Brabec. Americký motocyklista navázal na triumf z roku 2020.
Rallye Dakar – závěrečná 12. etapa
Janbu–Janbu (328 km celkově/175 km rychlostní zkouška)
Automobily (kategorie Ultimate): 1. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) 1:39:41, 2. De Mevius, Panseri (Belg., Fr./Toyota) -5:09, 3. Žala, Fiuza (Lit., Portug./Mini) -5:21, … 16. Prokop, Chytka -10:46, … 36. Trněný, Ernst (všichni ČR/Ford) -23:28, … 38. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -31:05.
Konečné pořadí: 1. Sainz, Cruz (Šp./Audi) 48:15:18, 2. De Mevius, Panseri -1:20:25, 3. Loeb, Lurquin -1:25:12, … 5. Prokop, Chytka -2:16:43, 23. Trněný, Ernst -13:59:33.
Motocykly: 1. K. Benavides (Arg./KTM) 1:48:40, 2. Price (Austr./KTM) -1:00, 3. L. Benavides (Arg./Husqvarna) -1:14, … 17. Drdaj -7:39, 18. Michek -8:40, … 28. Engel -16:28, … 41. J. Brabec -24:58, … 44. Pabiška -28:37, … 46. Prokeš (všichni ČR/KTM) -31:37, … 54. Podmol (ČR/Husqvarna) -40:57.
Konečné pořadí: 1. R. Brabec (USA/Honda) 51:30:08, 2. Branch (Botsw./Hero) -10:53, 3. Van Beveren (Fr./Honda) -12:25, … 10. Michek -2:48:49, … 22. Engel -7:26:50, … 27. Brabec -9:30:00, … 42. Pabiška -15:51:30, 43. Prokeš -15:51:44, … 53. Podmol -20:06:59.
Original by Motul (motocykly bez asistence) – konečné pořadí: 1. Ebster (Rak./KTM) 58:17:00, … 4. Pabiška -9:04:38, … 8. Podmol -13:20:07.
Čtyřkolky: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 2:05:14.
Konečné pořadí: 1. Andújar (Arg./Yamaha) 64:16:53.
Challenger (buggy) – konečné pořadí: 1. Gutiérrezová Herrerová, Moreno Huete (Šp./Taurus) 53:59:47.
SSV (buggy) – konečné pořadí: 1. De Soultrait, Bonnet (Fr./Polaris) 56:37:43.
Kamiony: 1. Loprais (ČR/Praga) 1:56:41, 2. J. Valtr st. (ČR/Tatra) -1:30, 3. Van Kasteren (Niz./Iveco) -1:44, … 5. Macík (ČR/Iveco) -6:22, … 11. Stiblík (ČR/Tatra) -17:22, … 15. M. Valtr (ČR/Iveco) -25:09.
Konečné pořadí: 1. Macík 54:34:48, 2. Loprais -1:54:39, 3. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -4:29:26.
Klasik: 1. Milla, Viňas (Šp./Toyota Land Cruiser) 15 bodů, … 4. Klymčiw, Brož (ČR/Škoda 130 LR) 24 b., … 61. Vinš, Hovorka (ČR/Mitsubishi Pajero) 1189 b., … 63. Holická, Engová (ČR/Citroën 2CV) 1283 b.
Konečné pořadí: 1. Milla, Viňas 820 bodů.
Autor: Milan Spurný, zdroj: InstaForex Loprais Team a ČTK