Hill Climb EHC: Merli P1, aneb na Ecce Homo vše při starém
První červnový víkend Šternberk hostil pátý podnik mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu, tedy závod, který uzavřel první polovinu letošního šampionátu.
Na slavnou trať Ecce Homo zavítala kompletní evropská jezdecká špička v čele s Italem Christianem Merlim a domácím Petrem Trnkou, tedy dvou pilotů, kteří letos na evropských kopcích patří k absolutní špičce.
Celkem se na trať postavilo 184 jezdců, ale někteří z nich neviděli ani start nedělních závodů. Kromě mistrovství Evropy se o víkendu jely rámcové závody národních mistrovství – České republiky, Slovenska a Rakouska, nebo Česká trofej.
Ital Merli nejrychlejší v trénincích na Ecce Homo 2023
Už od prvních tréninků udával tempo rychlý Ital Merli, kterého však stíhal nadějný Čech Petr Trnka a bylo jasné, že diváci si moc přáli domácího českého vítěze. V závodě ME se do top 10 v trénincích dostali také: Joseba Iraola Lanzagorta (ESP), Alexander Hin (DEU), Corentin Starck (BEL), Sébastien Petit (FRA), Václav Janík (CZE), Fausto Bormolini (ITA), Karl Schagerl (AUST) a Renzo Maria Napione (ITA).
Christian Merli obhajuje své prvenství na Ecce Homo
Celkové prvenství v absolutním pořadí i v kategorii 2 si ze Šternberku odvezl šampion posledních let Christian Merli (ITA) s vozem Osella FA30 (D/E2-SS), před nejrychlejším domácím jezdcem Petrem Trnkou (CZE) na Normě M20 FC (CN/E2-SC). Na stupních vítězů oba doplnil Španěl Joseba Iraola Lanzagorta startující s vozem Nova NP01 (CN/E2-SC).
Těsně pod pódiem skončil čtvrtý absolutně Alexander Hin se svou Osellou FA30 (D/E2-SS), za kterým byl pátý Francouz Sébastien Petit (Osella PA30), za kterým byl nicotných 0,536 sekundy na 7,8 km dlouhé trati Fausto Bormolini, který vyměnil formuli za prototyp Nova Proto. Sedmým místem potěšil Václav Janík, který se konečně vrátil do „plnokrevné“ třílitrové Normy M20 FC. Prvním formulovým vozem byl Tatuus F4 Švýcara Joëla Bürgermeistera, který se propracoval na osmé místo absolutní klasifikace.
Kategorie 1 vyhrává Ronnie Bratschi
V kategorii 1 (uzavřené cestovní vozy) byl na Ecce Homo ve Šternberku nejrychlejší Švýcar Ronnie Bratschi, který startuje s českou licencí, pilotuje vůz Mitsubishi Lancer EVO VII RS a dokázal vybojovat deváté absolutní místo.
Do top 10 se ještě dostal Kosovan Liridon Kalenderi s Mitsubishi Lancer EVO IX, který byl druhý v kategorii 1 i ve skupině 1 za Švýcarem.
Více míst již top 10 nemá, takže jí uzavírají dva nejrychlejší uzavřené vozy.
Skupinu 2 (kat. 1) vyhrál Rakušan Hannes Zenz na Škodě Fábii, skupinu 3 (kat. 1) pak Igor Stefanovski s Hyundaiem i30 TCR. Ve skupině 4 (kat. 1) si pro zlato dojel Maciej Serafin z Polska na voze Mitsubishi Lancer Evo X a konečně ve skupině 5 (kat. 1) zvítězil Rakušan Chris Andre Mayer na Hondě Type R.
ME historických vozů vyhrál Lottini před Práškem
Mezi historiky v FIA Historic Championship Ecce Homo 2023 zvítězil Ital Piero Lottini s Osellou PA9/90, před českým matadorem a motoristickým srdcařem Jaroslavem Práškem z GT2 Motorsportu na Chevronu B42 a na třetí místo slavnostního pódia vystoupal Franz Hilger, který pilotoval vůz Chevron B36.
Do top 10 historiků se ještě „prokousal“ Jiří Kubiček se Škodou 130 RS. Bohužel do vysněné top-desítky již nenakoul jedenáctý Petr Tykal s MTX 1-03.
Ecce Homo 2023 skončilo, takže na závěr…
Absolutní prvenství si tak z Ecce Homo 2023 odváží Ital Christian Merli s vozem Osella FA30. Jeho nejrychlejší čas měl hodnotu 2:40,90. Christian vyhrál Ecce Homo letos už po šesté.
Druhý absolutně se stal domácí pilot Petr Trnka na voze Norma M20 FC, který rozhodně své fanoušky nezklamal. Druhé místo v celkové klasifikaci je skvělý výsledek. K tomu si připsal vítězství ve skupině E2-SC a především překonání českého traťového rekordu, který v loňském roce sám stanovil. Hodnota nového českého rekordu je nyní 2:44,37.
A Jaroslav Prášek zraje jak víno, což dokazuje senzační druhé místo mezi historickými vozy, takže čím déle mu to vydrží, tím lépe pro něj a českého fanouška sprinterské vrchařské disciplíny též.
Autor: Vláďa Rožánek, redakčně doplněno, foto: Jan Škoda