Rally Morava – spanilá jízda Adama Březíka pokračuje
Třetí zářijový víkend se jezdci domácího šampionátu v rallysprintech sešli k předposlední soutěži III. Futures Contproduct Rally Morava.
V přípravě Rally Morava, která se jela potřetí za podpory generálního partnera společnosti Futures Contproduct, pořadatelé čerpali z loňského formátu, ale také se podívali i do předchozích ročníků šternberské soutěže.
Rally Morava se šedesátkou soutěžních vozů
Pořadatelé před startem Futures Contproduct Rally Morava evidovali šedesát posádek do seriálů Pirelli Rallysprint Série, Poháru 2+ a RSS historických automobilů. Byl trochu zklamáním aktuální propad počtu startujících, i proti poslednímu ročníku, což je zřejmě způsobeno nahuštěným kalendářem domácích soutěží.
Přes pokles v počtu startujících pohled na čelní pozice seznamu přihlášených zaručoval zajímavou diváckou podívanou. Mezi dvanáctkou účastníků Poháru 2+ nechyběl vítěz posledních dvou sprintových soutěží Adam Březík (Škoda Fabia R5), stejně jako lídr průběžného hodnocení Vojtěch Štajf, který stejně jako ve Vyškově se přihlásil s vozem Volkswagen Polo GTI R5. Mezi favority se jistě chce zařidit Martin Vlček (Hyundai i20 R5), Michal Horák, David Tomek, Jiří Hanák, Marek Vlček a Petr Leher (všichni Škoda Fabia R5/Rally2evo). Různorodost startovního pole doplnil Ford Fiesta R5 Karla Trněného, Mitsubishi Evo IX Pavla Ševčíka a hlavně Mini JCW WRC Tomáše Kurky.
Také kategorie dvoukolek, tedy špička hodnocení Pirelli Rallysprint Série, měla nabídnout kvalitní podívanou. Do seriálu jednodenních soutěží se po pauze vrátil Jan Dohnal (Renault Clio S1600), kterému se měla postavit kompletní první šestka průběžného pořadí RSS – David Štefan před Martinem Mottlem, Michalem Srbem, Egonem Smékalem, Martinem Lehkým a Peterem Surovičem. Tahákem jistě byl vůz Renault Mégane Maxi s posádkou Josef Peták a Lucie Engová.
Bohužel počet přihlášených historických automobilů neodpovídal předchozím podnikům Rallysprint Série HA. Čtveřici přihlášených vévodil Martin Klepáč (Peugeot 309 GTI), Stanislav Budil (BMW 2002 TI) a Luboš Dolák (Lada 21011).
Šest rychlostních zkoušek rozhodlo o vítězi Rally Morava
O vítězi šestého podniku šampionátu jednodenních soutěží Rally Morava se rozhodovalo na šesti měřených zkouškách, které byly vytýčené na třech úsecích.
Zásadní změnou bylo také nové umístění zázemí soutěže do logistického areálu společnosti NUTREND v Olomouci, kde se nachází i hotel NUTREND World, jehož útroby posloužily potřebám ředitelství. Startovní a cílová rampa se také nacházela přímo v centru soutěže.
Start Futures Contproduct Rally Morava byl naplánován na sobotní osmou ranní hodinu 17. září. Na soutěžní posádky bylo připraveno celkem 69,60 km rychlostních zkoušek ve dvou sekcích, přičemž celková délka soutěže měřila 203,51 km.
Obě sekce završila náročná zkouška Jívová–Těšíkov–Bělkovice, která je nejdelším měřeným úsekem soutěže a dlouhodobě patří mezi posádkami k nejoblíbenějším. Tato erzeta nechyběla ani v jednom ze tří ročníků Rally Morava.
Druhá rychlostní zkouška v sekci Moravský Beroun se objevila v harmonogramu v loňském roce. Letos pořadatelé její směr otočili, čímž se RZ Jívová–Moravský Beroun stane pro celé startovní pole zcela novou erzetou. Na této rychlostní zkoušce také posádky pokoří nejvyšší místo soutěže ve výšce 644 m n. m.
Úvodním, pro mnohé staronovým, úsekem byla RZ Dolní Žleb – Dalov. Tato rychlostní zkouška vychází ze šternberské klasiky Chabičov–Dalov. Svou délkou 5,50 km byla ideálním testem na „rozehřátí“ posádek i závodní techniky.
Adam Březík opanoval všech 6 erzet
Se startovním číslem #1 na kapotě vozu Škoda Fabia R5 do soutěže odstartoval Adam Březík, který byl před soutěží považovaná za favorita. Martin Vlček s dvojkou na voze a Vojtěch Štajf (#3) přijeli na Rally Morava s tím, že neprodají „kůži“ lacino, ale oba věděli o svých jezdeckých možnostech.
Štajf „toužil“ především minimálně po druhém místě, neboť by to velmi pomohlo celkovému vítězství v šampionátu jednodenních soutěží.
Březík hned od první erzety nikoho nenechal na pochybách, že je hlavním adeptem na vítězství. To potvrzoval každou odjetou rychlostní zkouškou, kterou jednu za druhou vyhrával. Všech šest erzet vyhrál, nikomu nedal šanci a v cíli byl s náskokem 58,2 sekund před druhým Štajfem. Ten byl druhý ve všech pěti erzetách, ale v poslední šesté rychlostní zkoušce se o druhé místo podělil shodným časem s Martinem Vlčkem, který nakonec skončil třetí na cílovém pódiu.
Výsledky III. Futures Contproduct Rally Morava 2022
- A. Březík, Krajča (Škoda Fabia R5) 34:52,0
- Štajf, Zelinka (Volkswagen Polo GTi R5) +58,2
- Vlček, Skripová (Hyundai i20 R5) +1:13,2
- M. Horák, I. Horák (Škoda Fabia R5) +1:40,7
- Tomek, Švec (Škoda Fabia Rally2 evo) +2:15,7
- Dohnal, Vybíral (Renault Clio S1600) +2:24,3 (vítěz RN8)
- Ševčík, Vajdák (Mitsubishi Lancer Evo IX) +2:56,2
- Hanák, Večerka (Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:59,5
- Leher, Skořepa (Škoda Fabia R5) +3:17,6
- Lehký, Kotál (Ford Fiesta Rally4) +3:28,6 (vítěz RC4 II)
Text: Milan Spurný, zdroj: tiskový servis III. Futures Contproduct Rally Morava 2022, foto: Pavel Pustějovský