
Hill Climb EHC: Geoffrey Schatz vítězí na Ecce Homo, Petr Trnka bronzový

Ecce Homo Šternberk…, tři slova, které zná každý motoristický fanoušek, a to nejen v České republice. Letošní 43. ročník byl čtvrtým podnikem mistrovství Evropy závodů automobilů do vrchu FIA European Hill Climb Championship (FIA EHC), který se konal na legendární trati délky 7 800 metrů.
Ecce Homo 2024: Merli nebo Schatz?
Christin Merli, pětinásobný vítěz závodu Ecce Homo Šternberk, svou „neúčastí“ v letošním závodě, pro své působení na podniku Pikes Peak 2024, předčasně „určil“ ráz 43. ročníku Ecce Homo Šternberk 2024.
Již v sobotních tréninkových jízdách, které pravidelně počasí hostilo vydatným deštěm, šlo v podstatě o hon na rychlého Francouze Geoffrey Schatze, který přijel do Šternberku jako lídr šampionátu v kategorii 2.

#22 Geoffrey SCHATZ, FRA, Geoffrey Schatz, Nova Proto NP01, Cat. 2, Group CN/E2-SC, 3000, trénink 2, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Tuul Spurná)
Vrchařští fanoušci byli „natěšeni“ na domácího jezdce Petra Trnku (Norma M20FC) a ve skrytu duše věřili, že by si Trnka „vyšlápl“ na francouzského pilota Schatze, neboť v tréninku zastal o pouhých 0,667 sekundy. Ale bylo jasné, že počasí jistě promluví také v neděli do samotných závodních jízd. Prvních šest jezdců z tréninku: Schatz, Trnka, Hin, Starck, Iraola Lanzagorta a Petit, se vměstnali do 6,284 sekundy a dalo se předpokládat, že někdo z těchto top 6 pilotů zabojuje o absolutní vítězství a stupně vítězů.

#18 Petr TRNKA, CZE, ACCR Czech Trnka Racing Team, Norma M20 FC, Cat. 2, Group CN/E2-SC, 3000, trénink 1, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Tuul Spurná)
Nejrychlejším mezi vozy skupiny 1 byl Domagoj Perekovič (Mitsubishi Lancer Evo IX), který byl celkově osmý a jeho čas 3:23,067 mu zajistil minimální náskok 0,659 sekundy na Nicolase Wervera (Porsche 997 GT3R), který byl nejrychlejší ve skupině 2.

#46 Domagoj PEREKOVIČ, HRV, Domagoj Perekovic, Mitsubishi Lancer Evo IX, Cat. 1, Group 1, pf 17, závod 2, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Milan Spurný)
Nejrychlejší z 38 přihlášených mezi historickými vozy (FIA HHC) byl v tréninku Ital Mario Massaglia se sportovním prototypem Osella PA9/90. Za jeho časem 3:30,19 zaostal Jaroslav Prášek o 9,2 sekundy, když pilotoval svou formuli Chevron B42. Takže i mezi historickými automobily byl český pilot vidět hodně vysoko.

#171 Mario MASSAGLI A, ITA, Mario Massaglia, Osella PA9/90, Cat. 4, Class D8, trénink 1, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Tuul Spurná)

#164 Jaroslav PRÁŠEK, CZE, GT2 Motorspot, Chevron B42 Formula 2, Cat. 5, Class E3, trénink 1, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Milan Spurný)
Kategorie 1: Mezi „plechovými“ vozy vítězí Kalenderi před Stefanovskim
V kategorii 1, která je vyhrazena pro „uzavřené“ vozy a je dle koeficientu Pf (Performance factor) rozdělena do pěti skupin, vyhrál v absolutním pořadí Kosovan Liridon Kalenderi, který dokázal porazit Igora Stefanovského z Makedonie, který pilotoval Ferrari 488 Challenge Evo.

#47 Liridon KALENDERI, KOS, Valton Tytynxhiu, Mitsubishi Evo 9, Cat. 1, Group 1, pf 18, svoz, závod 1, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Milan Spurný)
Nejlepším Čechem v „uzavřených“ vozech byl Martin Jerman (Lamborghini Huracan GT3), který v kategorii 1 dojel v evropském podniku absolutně šestnáctý.

#62 Martin JERMAN, CZE, Martin Jerman, Lamborghini Huracan GT3, Cat. 1, Group 2, pf 42, trénink 1, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Tuul Spurná)
Průběžné pořadí ME kategorie 1 (4/10)
- Antonino MIGLIUOLO (ITA) 100 bodů
- Vasilije Jakšić (HRV) 100 b.
- Nicolas Werver (FRA) 93 b.
- Norbert Nagy (HUN) 90 b.
- Lukas Bicciato (ITA) 76 b.
Kategorie 2: Geoffrey Schatz nezaváhal a vyhrál
Italská vítězná šňůra na Ecce Homo skončila. Šternberský legendární kopec nepoznal od roku 2009 jiného než italského vítěze, když se o to postarali jezdci Simone Faggioli a Christian Merli. Letos ale do evropského šampionátu nastoupil i francouzský „rychlík“ Geoffrey Schatz, který v prvních třech závodech dokázal Merliho dvakrát porazit v absolutním pořadí.

#22 Geoffrey SCHATZ, FRA, Geoffrey Schatz, Nova Proto NP01, Cat. 2, Group CN/E2-SC, 3000, závod 1, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Tuul Spurná)
K letošnímu čtvrtému souboji Merli vs. Schatz nedošlo, protože Merli si plní sen na legendárním kopci Pikes Peak v Americe. Geoffrey potvrdil beze zbytku roli favorita a špičkového jezdce, když po první jízdě šel do vedení před Petrem Trnkou o 1,592 sekundy a Španěl Iraola Lanzagorta zaostával již 3,917 sekundy.
Ale ovšem rozhodla druhá jízda a také počasí. V závěru finální jízdy, kdy se na start dostávají ti nejrychlejší piloti, trať již osychala a Petr Trnka zvolil „mokré“ obutí, kdežto Schatz a Iraola Lanzagorta obuli již „suché“ pneumatiky, které se ukázaly jako lepší volba pro tyto podmínky na šternberském kopci. Schatz tedy vyhrál i druhou jízdu a stal se absolutním vítězem 43. ročníku Ecce Homo Šternberk. Petr Trnka se špatnou volbou pneumatik propadl na třetí absolutní místo, když se před něj dostal Joseba Iraola Lanzagorta.

#20 Joseba IRAOLA LANZAGORTA, ESP, Euskadi Automobilismo Enak Klubí, Nova NP01, Cat. 2, Group CN/E2-SC, 3000, trénink 1, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Milan Spurný)
Druhým nejlepším Čechem letošního ME Ecce Homo v kategorii 2 byl David Dědek (Norma M20 FC), který byl osmý a byl nejrychlejší mezi 2litrovými vozy.

#25 David DĚDEK, CZE, Orlen 1 Janík Motorsport, Norma M20FC, Cat. 2, Group CN/E2-SC, 2000, trénink 1, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Milan Spurný)
Průběžné pořadí ME kategorie 2 (4/10)
- Geoffrey Schatz (FRA) 100 bodů
- Alexander Hin (DEU) 79 b.
- Christin Merli (ITA) 75 b.
- Joseba Iraola Lanzagorta (ESP) 66 b.
- Kevin Petit (FRA) 52 b.
… 9. Petr Trnka (CZE) 27 b.
Historické vozy ovládl Ital Mario Massaglia na oselle, Jaroslav Mikeš desátý
Historické vozy (mistrovství Evropy FIA HHC) na letošním Ecce Homo ve Šternberku opanoval Ital Mario Massaglia na sportovním prototypu Osella PA9/90, který si zapsal vítězný čas v součtu obou jízd 6:57,05. Druhým vozem v absolutním pořadí byl vůz Porsche Carrera 911 Carrera, který do Šternberku přivezl Rakušan Gerald Glinzner, ale ten na vítěze ztratil již 53,02 sekund.

#185 Gerald GLINZNER, AUT, Gerald Giinzner, Porsche 911 Carrera, Cat. 3, Class C3, trénink 1, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Milan Spurný)
Smůlu si letos vybral Jaroslav Prášek, který byl v tréninku druhým nejrychlejší jezdcem historických vozů. První jízdu dokončil a připsal si čas 4:33,18, ale do druhé jízdy již nenastoupil, neboť mu to znemožnily přidřená ložiska na dvou ojnicích a nebyl tak klasifikován.

#178 Jaroslav MIKEŠ, CZE, ACCR Mikeš Racing Czech Team, BMW M3 E30, Cat. 4, Class D6, trénink 1, FIA EHCC a HHC Ecce Homo Šternberk 2024, Česká republika (foto: Tuul Spurná)
Nejlepším Čechem byl Jaroslav Mikeš, který své BMW M3 E30“ dovezl do cíle na absolutním desátém místě, ale ve své kategorii 4 kde startoval, mu to stačilo na třetí místo za Reinhardem Sonnletnerem z Rakouska (VW Rallyegolf G60) a vítězným Italem Massagliou.
Autor: Milan Spurný, foto: Tuul Spurná, Milan Spurný