HydroGP: Alex Cremona stále věří v pátý titul F350 / Alex Cremona still believes in a fifth F350 title
Alessandro Cremona před sezonou 2023 / Alessandro Cremona ahead of the 2023 season
English version
Klub vodních sportů Jedovnice jako pořadatel letos opět odstartuje sezonu mistrovství světa motorových člunů – HydroGP 2023.
Jedovnický rybník Olšovec se tedy stane první zastávkou pro piloty formulí na vodě, ale Alessandro Cremona tentokrát to kokpitu formule 250 „neusedne“, neboť je nucený ze zdravotních důvodů ukončit závodní kariéru. Ale v depu motorových člunů ho uvidíme, ale spíše v roli manažera a jistě bude podporovat svého bratra Massimiliana.
To byl jeden z důvodů oslovit Alexe o rozhovor pro náš internetový magazín.
Alex Cremona – krátké představení
Alessandro se narodil 25. dubna 1983 v Boloni a pilotovat motorový člun není jen jeho profesí – zastává také pozici v Italské federaci motorového člunu a organizačně se také podílí na soutěžích motorových člunů. Čluny tak jsou nedílnou součástí jeho života.
Se svým týmem C&B Racing Team ASD, který založila jeho rodina v roce 2005, dnes kromě závodění provozuje skvělý projekt – akademii, která pomáhá s výchovou novým generacím jezdců.
Rozhovor s Alessandrem Cremonou – pojďme na pár otázek
Redakce (Red): Alexi, jak jsi se k tomuto sportu dostal?
Alessandro Cremona (Alex): Musím říct, že jsem se do toho narodil. K tomuto sportu jsem se dostal díky mému tátovi a strýci (jeho bratrovi), kteří měli pro tento sport vášeň a sledovali pilota z San Nazzaro, města kde žiji, Fabia Boselliho (pilot O250 přibližně mezi roky 1988 a 1993).
Red: Motoristického fanouška napadne, když vidí startovní číslo #46 – motocyklová italská ikona Valentino Rossi. Tvé číslo #46 má inspiraci u Valentina?
Alex: Tuto otázku mi položili mnozí. Prohlašuji, že jsem velkým fanouškem Valentina Rossiho… V posledních letech jsem mezi námi viděl mnoho podobností… paralelní příběh ve dvou sportech, které se zviditelnily různými způsoby. Jak už jsem řekl, moje číslo bylo zděděno od Fabia Boselliho. On i můj strýc mi přáli, abych vyhrál titul mistra světa, který jim chyběl (Boselli dvakrát mistr Evropy O250), já jsem vyhrál šampionát 5x.
Red: Jaké jsou pocity v rychlosti okolo 170 km/h a občas díky stříkající vodě od člunů před tebou moc nevidíš?
Alex: Tato otázka je krásná, ale těžko se vysvětluje. Určitě vzhledem k poloze na břiše, ve které jedeme… letět touto rychlostí pár centimetrů nad hladinou vám poskytuje takový adrenalin, který vám koluje v žilách… a těžko se detoxikujete… je to neskutečná emoce. Používám větu ze slavného filmu „Miluji ovládat něco neovladatelného…“. Přitěžující okolnost v určitých situacích jsou jistě ty cákance vody, které pilot přijímá…, ale to je ta krása či kouzlo tohoto sportu.
Red: Mám-li to dobře spočítané, jsi pětkrát mistr světa ve třídě F350, naposledy z roku 2018. Následně jsi jezdil slabší čluny F250 a tam jsi na vrchol nevystoupal. Slabší čluny ti tak nesedí? Kde vidíš příčinu?
Alex: Vyhrál jsem 4 tituly v O350 a jeden v O250. Určitě mým fyzickým a jízdním vlastnostem více vyhovuje 350, díky poměru výkonu a hmotnosti. Ve třídě 250, kterou miluji…, jsem byl vždy lehce „penalizován“, protože pravidla zde upřednostňují lehčí jezdce. Nasbíral jsem zde méně titulů než ve třídě O350…, ale všechny piloty jsem vždycky naštval…, museli se opravdu zapotit, aby vyhráli, dokud nebyla úroveň „vyrovná“.
p.s.: Naposledy v roce 2017.
Red: Jak byla sezona 2022, naplnily se Vaše očekávání a plány, s kterými jste do loňského šampionátu vstupoval?
Alex: Bohužel ne! Loňský rok nezačal zrovna příznivě. Už tam byly malé problémy se srdcem a už jsem musel dodržovat určitou léčbu, která zpomalila moji fyzickou přípravu. První závod mistrovství světa v Jedovnicích byl plný technických problémů s elektronikou, což mě ve výsledku hodně penalizovalo a také kvůli zrušení posledního závodu v Itálii mi to nedovolilo se „vzpamatovat“ v průběžném pořadí. Sice jsem byl blízko k vítězství na mistrovství Evropy…, ale tam díky mé chybě vítězství připadlo Bodorovi.
Red: Alexi, letos jsi oznámil konec závodnické kariéry ze zdravotních důvodů. Můžeš to s odstupem času trošku přiblížit čtenářům?
Alex: Ano, rozhodnutí je v tuto chvíli takové. Momentálně nemohu závodně vrcholově sportovat, protože v prosinci mi nainstalovali malý defibrilátor. Teď absolvuji nějaké kontroly… a další kontroly, protože hlavní problém je, že v Itálii mi ze zákona nemohou dát způsobilost. Jako se to stalo hráči Christianu Eriksenovi, který musel odejít hrát do zahraničí. Zatím si tedy dávám pauzu, pak uvidíme, co bude v budoucnu. Mezitím se budu věnovat sledování svého bratra Maxe a kluků z mé C&B Racing Academy.
Red: Alexi, poslední dvě sezony jsi měl relativně úspěšné. V roce 2021 a 2022 jsi vicemistr Evropy a 2021 i vicemistr světa F250. Je nějaká šance, že by jsi se vrátil do kokpitu motorového člunu jako závodník? Asi máš ještě nějaké sny či cíle, co jsi nestihl realizovat, ne?
Alex: Naděje umírá poslední, takže tomu věřím a doufám, že se budu moci vrátit. No, snem posledních let vždy bylo, že budu moci přidat další světový titul ve třídě F250, ale to, o co jsem usiloval, bylo vyhrát pátý titul mistra světa v třídě F350, protože dnes jsem ve stavu „remízy“ se 3 dalšími jezdci v historii této kategorie. Vyhrát titul F350, byl bych nejúspěšnější v historii od roku 1965.
Děkujeme Alexovi za poskytnutí malého rozhovoru, přejeme mu hlavně uzdravení a opětovné usednutí do kokpitu proprideru. Pokud by se stal popáté mistrem světa třídy formula 350, tak to bude již jen třešnička na „sladkém dortu“ jeho závodní kariéry.
Text: Milan Spurný, foto: Tuul Spurná a Milan Spurný
English version
HydroGP: Alex Cremona still believes in a fifth F350 title
Alessandro Cremona ahead of the 2023 season
The Jedovnice water sports club will once again start the season of the motorboat world championship – HydroGP 2023 – as an organizer this year.
The Olšovec pond in Jedovnice will therefore become the first stop for formula pilots on the water, but this time Alessandro Cremona will not „sit down“ in the cockpit of the formula 250, as he is forced to end his racing career for health reasons. But in the motor boat depot we will see him, but more in the role of manager and he will certainly support his brother Massimiliano.
This was one of the reasons to approach Alex for an interview for our online magazine.
Alex Cremona – short introduction
Alessandro was born on April 25, 1983 in Bologna, and piloting a powerboat is not only his profession – he also holds a position in the Italian Powerboat Federation and is also involved organizationally in powerboat competitions. Boats are thus an integral part of his life.
With his team C&B Racing Team ASD, founded by his family in 2005, today, in addition to racing, he runs a great project – an academy that helps educate new generations of riders.
Interview with Alessandro Cremona – let’s go to some questions
Redaction (Red): Alex, how did you get into this sport?
Alessandro Cremona (Alex): I have to say I was born there. I approached this sport thanks to my dad and uncle (his brother) who had a passion for this sport and were following a pilot from the town where I live in San Nazzaro, Fabio Boselli (O250 pilot between the years 88 and 93 approximately).
Red: A motoring fan’s mind comes to mind when he sees starting number #46 – Italian motorcycle icon Valentino Rossi. Is your number #46 inspired by Valentino?
Alex: Many have asked me this question. I state that I am a huge fan of Valentino Rossi… I have seen many similarities between us in recent years… a parallel story in two sports that have invested visibility in different ways. Having said that, as I said before, my number was inherited from Fabio Boselli. Both he and my uncle wished me to win the world title they missed (Boselli twice European O250 champion) well I won 5.
Red: How do you feel at a speed of around 170 km/h and sometimes you can’t see much in front of you thanks to the splashing water from the boats?
Alex: This question is beautiful but difficult to explain. Surely given the prone position in which we drive… traveling at that speed a few centimeters from the water sends you such an adrenaline that enters your veins … and you find it hard to detox… it is an immense emotion… I use a phrase from a famous film „I love to control something uncontrollable…“ Surely the splashes that can be received are an aggravating circumstance in certain situations… but it is its beauty.
Red: If I’m counting correctly, you’re a five-time world champion in the F350 class, most recently in 2018. After that, you raced weaker F250 boats and didn’t make it to the top there. Do weaker boats not suit you? Where do you see the cause?
Alex: I won 4 titles in the O350 and one in the O250. Surely the 350 for power-to-weight ratio suits my physical and driving characteristics more. In the 250 that I love… I’ve always been slightly penalized as the regulation facilitated light riders. I collected less than in the O350…. but I always annoyed all these pilots… they had to sweat to win, until the level was „even“.
P.s. last was 2017
Red: How was the 2022 season, did your expectations and plans with which you entered last year’s championship come true?
Alex: Unfortunately not. Last year started not auspiciously. There were already small heart problems and I was already following a treatment that slowed down my physical preparation. The first race in Jedovnice of the world championship was full of technical problems with the electronics which penalized me a lot in the result and also due to the cancellation of the last race in Italy it didn’t allow me to recover in the standings. While I came close to winning the European championship… but there, due to my mistake, the victory went to Bodor.
Red: Alex, this year you announced the end of your racing career due to health reasons. Can you bring it a little closer to the readers over time?
Alex: Yes, the decision at the moment is this. At the moment I cannot play competitive sports, as they installed a small defibrillator in December. Now I’m doing some checks and further checks, because the main problem is that in Italy by law they can’t give me eligibility. As happened to the player Christian Eriksen, who had to go abroad to play. For now I’m taking a break, then we’ll see what happens in the future. In the meantime I will dedicate myself to following my brother and the boys of my C&B Racing Academy.
Red: Alex, you had a relatively successful last two seasons. In 2021 and 2022 you are the vice-champion of Europe and in 2021 also the vice-champion of the F250 world. Any chance you’d return to the cockpit of a speedboat as a racer? You probably still have some dreams or goals that you haven’t had time to realize, don’t you?
Alex: Hope is the last to die so I believe it and I hope to be able to return. Well a dream in recent years has always been that… sure of being able to add another world title in the O250 but what I was aiming for was to be able to win the fifth O350 world title, because today I I find it tied with 3 other riders in the history of this category, winning it I would be the most successful in history since 1965.
Thanks to Alex for giving us a little interview, we wish him the best of luck and getting back into the cockpit of a proprider. If he were to become the fifth Formula 350 world champion, it would be just the icing on the cake of his racing career.
Text: Milan Spurný, photo: Tuul Spurná and Milan Spurný