Krátké Ecce Homo – 3krát traťový rekord a Trnkovo první absolutní vítězství
Italský pilot Christian Merli, držitel traťového rekordu na Ecce Homo z roku 2019, je po víkendu držitelem rekordu na zkrácené trati o délce 4 800 metrů. Merli tak sebral rekord českému šampionovi Miloši Benešovi, který v roce 2018 ustanovil jeho hodnotu na čase 1:50,59.
Sobotní dva Merliho traťové rekordy
Absolutním vítězem sobotního závodu se stal Christian Merli (Osella FA30 Zytek LRM), který svůj letošní první start sezony začal bravurně a s naprostým přehledem porazil francouzského soka Sébastiena Petita (Norma M20 FC) o 1,41 sekundy. Merli vytvořil již v první jízdě traťový rekord, aby ale nikoho nenechal na pochybách kdo je nejlepší, tak ho v druhé jízdě ještě vylepšil. Třetí místo na pomysleném pódiu, které se se vlastně z důvodů epidemiologických opatření po závodě nekonalo, si vybojoval český mistr Miloš Beneš (Osella FA30), který zaostal za vítězem o 1,84 sekundy. Takže velká gratulace Milošovi k prvnímu absolutnímu vítězství v závodě MČR a skvěle dokázal držet krok s evropskou vrchařskou jezdeckou špičkou, která se překvapivě ve Šternberku sešla.
Skvělým výsledkem se také „zablýskl“ domácí jezdec Petr Trnka (Norma M20FC), který úplně poprvé nastoupil se svým novým závodním speciálem skupiny E2-SC do 3000 ccm. Ano, Petr přesedlal z dvoulitrového ligieru na plnohodnotný 3litrový speciál a prohrál o 95 setin sekundy s českým vrchařským králem posledních let. Bylo z toho absolutní 2. místo do tabulky MČR a senzační 4. místo včetně kvalitní evropské konkurence.
Pro pomyslný republikový bronz se na kopec vyšplhal Dan Michl (Lotus Elise, Skupina 1), který na vítězného Beneše ztratil 11,28 sekundy, což je vůz se střechou velmi kvalitní výkon.
Skupinu 2 ovládl Martin Jerman se silným Lamborghini Huracán GT3. Slovenská rallyová a vrchařská legenda Igor Drotárs vozem Škoda Fabia WRC vybojoval prvenství ve skupině 3. Skupinu 4 časem 2:18,73 vyhrál Peter Ambruz (Mitsubishi Lancer Evo IX), který druhému Karlovi Trněnému (Ford Focus R5) „nadělil“ 1,44 sekundy a třetí dojel Jiří Ošmera (Volkswagen Scirocco) se ztrátou přes 8 sekund. Ve skupině 5a byl nejrychlejším Mojmír Čambal (Citroën Saxo VTS) a ve skupině 5b vítězí Bohumír Čambálik (Honda Civic Type-R EP3).
Kategorii I celkově ovládl Dan Michl a kategorii II Miloš Beneš.
V Autoklub mistrovství ČR v závodech do vrchu historických automobilů zvítězil absolutně Lubomír Doležal (MTX 1-06 B) se svým nejrychlejším časem 2:35,82, který druhému Martinu Chytilovi na obdobném stroji, ale osazeném motorem o objemu 1599 ccm, ujel o cca sedm sekund. Absolutně v historicích bronzový dojel Petr Strnad (Škoda 130 RS). Na čtvrtém a pátem místě dojel otec a syn Kudelovi, na pro náš kraj „exkluzivních“ Talbotech Lago. Syn Robert „vodil“ vůz se startovním číslem #230, tedy Talbot Lago s motorem objemu 4482 ccm, který mohli fanoušci vidět na Grand Prix Monaco Historique 2021, který se jel ve stejném víkendu jako Ecce Homo.
Josef Hlavinka mladší s formulí Tomis 99-04 absolutně vyhrál Autoklub Českou trofej v závodech do vrchu. Za ním o téměř pět sekund zaostal Josef Hlavinka starší (Opel Lotus) a třetí místo obsadil Lukáš Studený (Gloria C8F).
Českou trofej v kategorii I celkově vyhrál Milan Boháč a kategorii II ovládl Josef Hlavinka mladší.
Podnik mistrovství zóny střední Evropy v závodech historických automobilů do vrchu se jel jen v sobotu. Vítězem zónového závodu historiků se stal absolutně Miloš Zmeškal (Ralt 32), když součet časů jeho dvou jízd byl 5:01,45.
Nedělní Trnkovo absolutní republikové vítězství
Italská motoristická ikona Christian Merli na trati Ecce Homo předváděl neskutečný výkon, což potvrdil také v neděli, kdy v první „ostré“ jízdě potřetí za závodní víkend posunul hranici traťového rekordu, a to až na hranici 1:47,91!
Ale upřímně, od Merliho jsme už tak nějak zvyklí, že to vlastně „jinak neumí“, ale to co předvedl, po sobotním důkladném seznámení s novou technikou, šternberský pilot Petr Trnka – to je de facto hozená rukavice mezi vrchařskou evropskou špičku. Čekal snad někdo, že Trnka zaostane pouhých 79 setin sekundy za rekordním Merliho časem? Že v republikové šampionátu absolutně vyhraje a porazí Miloše Benše o 0,89 sekundy? Kdy se naposledy stalo, že by byl Miloš poražen na „domácí půdě“?
Najednou člověka napadají další a další otázky, ale s odpovědmi budeme muset chvíli počkat, zda „Trnkova kometa“ bude pokračovat směrem vzhůru. Prostě Trnkův nedělní výkon, to je VIP pozvánka na poslední květnový víkend – na vrchařský svátek – 40. ročník mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu Ecce Homo Šternberk.
Trnka porazil i svého kolegu a soupeře Petita, od kterého má novou normu, takže Sébastien dojel absolutně třetí, když až s bramborou se musel spokojit v sobotu třetí Miloš Beneš.
Třetí Francouz byl ale se závodním víkendem spokojen, nejen za sebe, ale potěšen byl výkonem bratra Kevina, který se ve Šternberku předvedl ve 4litrové Normě 20FC, která měla fantastický zvuk.
Po problémech Dana Michla nakonec v neděli kategorii I MČR vyhrál Ján Miloň (Škoda Fabia R5), který i ve skupině 2 porazil Martina Jermana (Lamborghini Huracán GT3).
Mistrovství České republiky – vítězové skupin
E2-SS: Miloš Beneš (Osella FA 30) 1:49,59
E2-SC: Petr Trnka (Norma M 20 FC) 1:48,70 – vítěz kategorie II
Skupina 1: Ivo Krampota (BMW M3 E36) 2:09,08
Skupina 2: Ján Miloň (Škoda Fabia R5) 2:06,93 – vítěz kategorie I
Skupina 3: Igor Drotár (Škoda Fabia WRC) 2:09,73
Skupina 4: Peter Ambruz (Mitsubishi Lancer Evo IX) 2:20,01
Skupina 5a: Mojmír Čambal (Citroën Saxo VTS) 2:22,16
Skupina 5b: Bohumír Čambálik (Honda Civic Type-R EP3) 2:29,70
Mistrovství České republiky v závodech do vrchu historických automobilů vyhrál Martin Chytil (MTX 1-06 B). Je s časem 2:39,69 zároveň vítězem Divize 2. Divizi 1 ovládl Vladimír Konicar (BMW 2002 Ti) s časem 2:49,40.
Českou trofej absolutně vyhrál Josef Hlavinka ml. (Tomis 99-04) s nejrychlejší jízdou 2:09,86. Hlavinka startuje za domácí AMK Ecce Homo Šternberk v ÚAMK. Hlavinka vyhrál také kategorii II, když v kategorii I zvítězil Milan Boháč (Renault Clio) s časem 2:19,91.
Nedělní závod bohužel nebyl dokončen. Ale cca 25 vozidel do konce závodu se to začalo „natahovat“. Václav Janík měl technické problémy a musel ho odklidit odtahový vůz. Z jiných vozů unikly olejové skvrny a bylo nutno trať uklízet. Poslední pomyslnou tečkou v napjatém časovém harmonogramu byly technické problémy na voze Igora Drotára, když vytekl olej na značnou část závodní trati.
Jednalo se o dlouhou prodlevu v závodě, zasypávalo se několik úseků. Protože se ale jednalo o velký rozsah, bylo domluveno, že zkušený jezdec Milan Svoboda se svým BRC CM 05 Evo projede trať a posoudí stav trati. Po dojetí do cíle jezdec sám uznal, že znečištění trati je velkém rozsahu. Následně ředitel závodu Vlastimil Malík oficiálně ukončil závod.
Nyní se můžeme na druhý podnik mistrovství ČR, který se bude konat 28.–30. května 2021 opět na trati Ecce Homo, ale tentokrát to bude i závod mistrovství Evropy, takže se bude bojovat na standardní 7,8kilometrové trati.
Autor: Milan Spurný, foto: Pavel Pustějovský a Milan Spurný