Vyberte možnost Stránka

reklama

Saša Pelikánová pojede Women’s European Cup 2021

Saša Pelikánová pojede Women’s European Cup 2021
reklama

Saša Pelikánová, jedenadvacetiletá brněnská motocyklová závodnice, pojede letos druhou sezonu SSP300 Women’s European Cup na yamaze v týmu Moto X Racing. S jakými ambicemi do sezony vstupuje, se dozvíte v našem rozhovoru.

Redakce (Red): Ahoj Sašo, kolik je ti let a kdy si seděla poprvé na motorce?

Saša: Ahoj, je mi 21 let. Na motorce jsem poprvé seděla, když mi bylo 13 nebo 14 let a byl to minibike značky Blata. Pokud jde o velkou motorku, tak to byla Yamaha R3 v roce 2016.

Saša v akci na minibiku

Saša v akci na minibiku

Red: Jak ses k motorkám dostala a kdy a kde nastal ten moment, kdy jsi zjistila, že motorky jsou to pravé a chceš u nich zůstat?

Saša: K motorkám jsem se dostala díky kamarádovi mého táty, který slyšel, že na Masarykově okruhu manželé Klugovi provozují minibikovou akademii. Hned jak jsem to zkusila, tak jsem věděla, že chci do akademie nastoupit a jezdit, jak jen to půjde.

Saša Pelikánová, Minimoto 2014

Saša Pelikánová, Minimoto 2014

Red: Kdy, kde a na čem jsi jela první závod?

Saša: Kdo mě zná, tak ví, že mám špatnou paměť, ale myslím, že to byl první závod Minimotocupu roku 2014 v Brně. Jela jsem na svém prvním minibiku Blata Ultima 40 ccm.

Red: Jaké úspěchy máš za sebou a kterého úspěchu si vážíš nejvíc?

Saša: Nejvíc úspěchů a vítězství mám z minibiku, hlavně ze sezon 2015 a 2016. Co se týče velkých okruhů, tak první velký úspěch byl, když jsem v roce 2018 dojela na Red Bull Ringu na 2. místě v závodě evropského poháru Alpe adria. Pak 3. místo v závodě mistrovství Evropy žen v italském Mugellu v sezoně 2020 a toho si vážím asi nejvíc.

Saša Pelikánová v akci na velké motorce

Saša Pelikánová v akci na velké motorce

Red: Z minibiku si přešla rovnou na velkou motorku a velké okruhy. Jaký byl ten přechod?

Saša: Už si to moc nepamatuji, ale já jsem stejně neměla moc na výběr, jelikož jsem s ježděním začala pozdě, tak na nějaké mezikroky jako je miniGP, už jsem byla moc stará. Měla jsem kolem sebe ale super lidi, kteří mi pomáhali a radili, takže ten přechod nebyl až tak náročný.

Red: V roce 2019 jsi jela World SSP300, jaká to byla zkušenost a co ti to dalo?

Saša: Byla to rozhodně zajímavá zkušenost. Možnost jet se naskytla po tom, co jsem měla odjetou jen jednu závodní sezonu na velké motorce, ale rozhodla jsem se to zkusit. Od roku 2018, kdy jsem měla možnost jet na divokou kartu, se úroveň této kategorie o dost zvedla a bylo to hodně náročné. Jsem ale ráda, že jsem ji absolvovala, i když jsem v té sezoně nedosáhla žádných velkých úspěchů. Hodně jsem se toho naučila, hlavně jak mít ostré lokty, protože žádná kategorie v silničních motocyklových závodech se v agresivitě, myslím, nevyrovná kategorii 300.

Saša Pelikánová, start na divokou kartu, World SSP300, Brno

Saša Pelikánová, start na divokou kartu, World SSP300, Brno

Red: Na minibiku jsi vždy jezdila v barvách VR46. Fandíš mu pořád? A kdo je ještě kromě Valentina tvůj oblíbený jezdec?

Saša: Jasně, Valentino je legenda a vždy bude můj nejoblíbenější jezdec. Jinak fandím spoustě jezdců, nejvíc asi Quartararovi, Bagnaiovi a Morbidellimu. Ve WSBK potom Reddingovi a Lowesovi.

Red: Kdo tě ve tvé kariéře podporuje?

Saša: Podporuje mě celá rodina. Finančně pak táta a sponzoři. Musím poděkovat zejména PSÍ Hubík, Yamaha PEMM Brno a SHOEI DG Corse za podporu.

Red: Na sezonu 2020 jsi přestoupila do European Women´s Cupu, řekni nám o této sérii něco.

Saša: Je to úplně nový šampionát, který se jel celý v rámci italského mistrovství CIV. Do budoucna plánují zahrnout do kalendáře tratě po celé Evropě, ale zatím se jezdilo jen v Itálii. Myslím, že to je šampionát s velkým potenciálem, protože popularita motorsportu u žen roste, a už minulý rok tam jely celkem známé a rychlé závodnice.

Red: Jak se ti dařilo?

Saša: Byla to složitá sezona z mnoha důvodů. Nejen že jsme nevěděli, jak to bude kvůli covidu, ale taky nebyl prostor na testování a navštívení tratí, na kterých jsem ještě nejela. Když to vezmu celkově, tak na to, jak to byla zmatená, hektická a krátká sezona, dala by se zhodnotit pozitivně. Hned v prvním závodě jsem startovala z pole position a dojela třetí. Ve druhém a třetím závodě jsem bohužel dojela čtvrtá, ale těsně za vedoucí trojicí. Do čtvrtého závodu jsem startovala z druhého místa, ale v závodě jsem bohužel spadla. Posledního závodu jsem se bohužel nemohla zúčastnit, protože jsem se pozitivně testovala na covid.

Saša Pelikánová na pódiu v Mugellu.

Saša Pelikánová na pódiu v Mugellu.

Red: Jaké máš plány pro letošní sezonu?

Saša: Letos pojedu stejný šampionát jako minulý rok, ale mám lepší motorku a s týmem chceme dosáhnout větších úspěchů než minulý rok.

Red: Máš toho dost odjeto ve světě i doma, který okruh máš ráda a který ti naopak vůbec nevyhovuje?

Saša: Moc se mi líbil Donington Park a taky Aragon. Trať, která se mi líbí nejmíň, je Imola.

Red: Jak dopadly předsezonní testy a jaké máš ambice do nové sezony?

Saša: Testy dopadly dokonce lépe, než jsem čekala. Po dlouhé pauze jsem se hned dostala do tempa a jezdila rychleji než minulý rok. Tuto sezonu chceme s týmem Moto X Racing závodit o vítězství, ale nejdříve musíme zjistit, jak si letos stojíme proti ostatním.


Rozhovor připravil: Jaroslav Mareček, foto: motorsportfoto.eu a archiv S. Pelikánové

reklama

O autorovi

Milan Spurný

Člen Syndikátu novinářů ČR (#1117), fotograf a redaktor

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

7 + 1 =

Kniha HydroGP Jedovnice 2022

HydroGP Jedovnice 2022
HydroGP Jedovn...
Formula 500, Formu...
By Milan Spurny
Photo book
Share This