Revival GP Brno: Tyrrell Ford P34 – skvost F1 uvidíme v Brně
Označit „šestikolku-Project34“ jako jednu z největších senzací dějin formule 1 jistě není přeháňkou. Když Ken Tyrrell koncem roku 1975 tuto nevídanou konstrukci Dereka Gardnera představil, myslila si většina pozorovatelů, že se jedná jen o propagační žertík – to auto mělo ŠEST kol!
Britský „dřevorubec“ ale nežertoval. Ve vší tichosti za podpory olejárny Elf a gumárny Good Year vyvinutý a postavený vůz byl poprvé naostro nasazen do závodu 2. května 1976 v Jaramě, kde ho Patrick Depailler kvalifikoval na 3. startovní pozici. O dva týdny později s P34 dojel v Zolderu Jody Scheckter poprvé pro body (P4), koncem května porazil Depaillera a Schecktera v Monaku již jen Niki Lauda na Ferrari a pamětihodného 13. června 1976 tento „žertík“ Tyrrell Ford P34 vyhrál s Jody Scheckterem v Andrerstorpu Velkou cenu Švédska.
Povedená konstrukce byla, až na ona čtyři malá kolečka vpředu, v zásadě ryzím zástupcem zaběhlé „stavebnicové“ britské filozofie: vlastní šasi – motor Cosworth – převodovka Hewland. Toho roku ještě sedmkrát stačila na umístění mezi prvními třemi a tým Tyrrell skončil za Ferrari a McLarenem třetí v hodnocení konstruktérů.
Ken Tyrrell byl Gardnerovým konceptem nadšen a za pravdu mu dávala skutečnost, že se i další týmy začaly řešením více kol zabývat. Čáru přes rozpočet mu ale udělal začátek gumárenské války mezi továrnami Good Year a Michelin. Američané již neměli kapacity na vývoj zvláštních malých pneumatik, P34 začal ztrácet v roce 1977 na konkurenceschopnosti a Tyrrell se od roku 1978 musel vrátit k normálnímu pojetí čtyř kol.
Senzačně restaurovaný Tyrrell Ford P34 předvede v Brně Američan Jonathan Holtzman.
Časový hramonogram Revival Grand Prix Brno – Masarykův okruh 13.–14. 7. 2024.
Text: Roman Klemm (redakčně korigováno), foto: Roman Klemm